Siti Mohani Saad
Apa peranan boss dan apa peranan kakitangan? soalan yang lapukkan. Tetapi ada yang masih tercari-cari bila sesuatu berlaku. Boss dan kakitangan sepatutnya saling bekerjasama, saling bertukar pendapat dan saling bertanya khabar untuk kepentingan bersama. Boleh dikatakan complement each other.

Bila sesuatu terjadi, terutamanya bila kakitangan membuat kesalahan, perlukah seorang bos terus melenting?? tanpa bertanya khabar terlebih dahulu, kenapa dan mengapa kesalahan itu berlaku? Boss is not always right, kan? tapi biasalah itu yang sering terjadi Boss is always right. Sekiranya ini berterusan, ia bukan saya menghilangkan rasa hormat kakitangan terhadap boss tetapi juga akan demotivate kakitangan dan sekiranya ini berlaku, semua akan rugi.


Kakitangan juga hendaklah sentiasa peka dalam menjalankan tugas, tahu apa kehendak jabatan dan keperluan pada masa dan ketika itu. Sikap memandang ringan terhadap tugas yang telah diamanah juga akan mengundang padah dan akan menjatuhkan imej jabatan.


Renung-renungkan lah kembali peranan kita semua dalam sesebuah organisasi.
1 Response
  1. Mamat Lisham Says:

    It's not the case of the boss is always right... This one is "You're maybe right, but I'm still the boss"...

    Life's like that... Big fish eats little fish for breakfast, lunch and dinner...

    Be strong, ok?