Siti Mohani Saad
Aidil Fitri adalah hari kemenangan. Menang dalam menunaikan ibadat puasa sepanjang bulan Ramadhan, menang melawan hawa nafsu, menang dalam mengikis sikap negatif dalam diri dan banyak lagi kemenganan. kalau hendak disenaraikan entah bila senarai ini akan tamat.


Seperti biasa setiap tahun, aku akan beraya di kampong. Walaupun mak dan ayah dah kembali ke Rahmatullah, adik dan keluarga masih di sana. Seronok beraya dengan mereka, dipenuhi dengan gelak ketawa, gurau senda maklumlah bukan selalu kami dapat berkumpul seperti ini. Ini adalah tahun ke-2 beraya tanpa mak dan tahun ke-14 tanpa ayah. Semeriah macam mana pun, ketiadaan mereka tetap dirasakan. Kenangan beraya dengan mereka masih segar diingatan. Apa yang dapat ku berikan hanya doa dan ziarah ke pusara mereka di pagi raya semoga roh mereka sentiasa dirahmati dan di tempatkan Allah bersama-sama orang yang beriman.


Aidil fitri, hari kita bermaaf-maafan dan saling ziarah menziarahi mengeratkan lagi tali silaturrahim diantara kita. Lupakan segala persengketaan lalu, lahirkan persahabatan baru di atas landasan yang di redhai Alah swt.


Selamat Hari Raya Aidil Fitri, maaf zahir dan batin.
0 Responses