Siti Mohani Saad
Semua kita takutkan feedback atau kita katakan kritik, kenapa ya? Mungkin takut untuk tahu atau dengar kebenarannya. kenapa kita selalu mengandaikan feedback itu dalam erti kata negatif? Bukankah feedback itu akan menjadi salah satu panduan untuk kita menentukan arah tuju dan memahami apa yang kita lakukan selama ini betul atau tidak. Sememangnya, kekadang tu, ada feedback yang diberikan hanya untuk menghalang kita melakukan sesuatu atau tidak mahu kita terus berjaya tetapi ada juga feedback yang sebaliknya. Di sinilah peranan kita untuk menilainya. Kita mesti berupaya mendengar, menilai dan mengambil tindakan.


Kita selalu bertindak secara yang tidak rasional bila mendapat feedback termasuk diri ku. Terus melenting dan mengaitkan dengan perkara-perkara yang tidak sepatutnya, seolah-olah cuba mencari salah orang yang mengkritik kita dan menutup kelemahan atau kesalahan diri sendiri. Unsur-unsur inilah yang sering membuatkan kita tidak dapat maju dan memberi tekanan kepada diri sendiri tanpa sebab.


Cuba perhatikan, dikalangan kita, tak kiralah di peringkat mana, boss atau kakitangan, ibu bapa atau anak-anak, suami atau isteri, sesama kekawan, bila dikritik mulalah kita membuat andaian sendiri, boss tak suka kita, ibu bapa tak sayang kita dan sebagainya. Ada setengah tu terlalu ego hingga tidak mahu lagi bertegur sapa. Salah ke kalau kita menerimanya dengan fikiran terbuka. Ambil tindakan berdiam dulu, tanya kepada diri kita, kenapa,? dimana salahnya? dan cuba berbincang semula dengan pengkritik tersebut, kenapa dia mengambil tindakan tersebut kerana ini tentu ada sebab musababnya dan sama-sama berbincang mencari penyelesaiannya . Keadaan ini akan mengujudkan keharmonian dalam apa jua situasi kita berada InsyaAllah.


Oleh itu sekiranya kita menerima feedback atau kritikan, tidaklah perlu berasa kecewa, menangis, marahkan orang memberi kritikan ataupun hanya buat-buat tak dengar kerana kritikan atau feedback itu hanyalah satu informasi. Terimanya dengan fikiran yang terbuka, tidak kiralah dalam bentuk negatif atau pun positif. Gunakannya untuk memperbaiki apa yang perlu.

'Feedback is the breakfast of the champion' : Ken Blancard & Spencer Johnsan, Coauthor of The One Minute Manager.
0 Responses