Siti Mohani Saad
Popular ke kita ni, siapa tak kenal DJ….. dan DJ…..? Senang benar kita terpedaya dengan dunia glamor hingga kita lupa peranan dan tanggung jawab kita sebagai penyiar. Dulu dipanggil penyiar atau juruhebah, hanya sekarang lah nak lebih canggih, nak panggil DJ. Tak happening, tak glamour jika disebut penyiar atau juruhebah. Panggilan-panggilan seumpama ini lah yang membuatkan mereka yang menceburi dalam bidang ini lupa diri, lupa tanggung jawab sebenar. DJ, disc jockey, memanglah tugasnya menyiarkan lagu-lagu saja. Tapi kita di RTM ini adalah penyiar, bertanggung jawab untuk menyampaikan segala info yang dapat menjadi panduan masyarakat dengan cara yang dapat diterima dan difahami. Tak kiralah apa jua panggilan yang kita guna, kita mesti tahu siapa kita dan apa yang perlu dan tidak perlu dilakukan.

Kalau dibandingkan penyiar dulu dan sekarang, amat jauh bezanya. Maaflah kalau ada yang terasa. Kalau dulu, penyiarnya bertugas kerana minat dan bakat yang mereka ada tapi penyiar kini lebih utamakan bayaran dan dunia glamornya. Yang penting aku datang kerja, masuk konti, habis balik, esok datang lagi kalau ada nama dalam roster, cukup bulan dapat gaji. Tidak pernah terfikir, hari ini aku kerja, besok aku kerja juga, apa perubahan yang perlu aku laku kan atau ah…buat je lah…peduli apa, aku dibayar untuk bersiaran 3 atau 4 jam. Yang penting siaran berjalan. Sebab itu lah bila kita dengar radio, bosan, asyik-asyik cara yang sama dan kadang-kadang lagu yang sama diputarkan setiap kali bertugas hinggakan dah tau dah, siapa penyiar yang bertugas tanpa mendengar suaranya tetapi dengan mendengar senarai dan urutan lagu yang diputarkan.

Lebih teruk lagi bila ditegur, marah, terima dengan cara yang negatif dah lah tu, majikan pula mesti dengar kata mereka. Oh saya tak boleh bertugas waktu ini, hanya waktu tertentu saja yang saya boleh. Seolah-olah bagi mereka sesebuah stesen radio itu tidak dapat beroperasi tanpa mereka. Bila tindakan diambil, mulalah timbul perasaan tidak puas hati dan ada juga yang berdendam. Salah siapa sebenarnya? Senang saja kalau dah rasa tak dapat memberi komitmen di tempat kita mencari rezeki, buat pilihan mana yang baik.

Bukan nak menyalahkan mana-mana pihak, ketua atau kakitangan. Yang penting, sama-sama perlu saling berganding tenaga, jadikan stesen ini, stesen kita dan berbangga dengan apa yang kita lakukan dan bukan hanya kerana dibayar. Memanglah siapa yang tak nak duit tapi biarlah keduanya seimbang. Ketua diamanahkan untuk menentukan stesen diterima dan disukai ramai, apa yang disiarkan didengar dan memberi menafaat kepada mereka yang mendengar. Ketua juga mempunyai ketua yang lebih tinggi dan setiap tindakan dan arahan itu adalah mengikut apa yang telah ditentukan. Sebagai kakitangan pula, kita juga mempunyai tanggung jawab yang sama terhadap tempat kita mencari rezeki.

Apa pun sebenarnya, terpulang pada diri kita sendiri, jalan yang kita pilih untuk menunaikan amanah yang telah diberikan kepada kita. Gembira ke hati kita kalau apa yang diamanahkan kita abaikan????
0 Responses