Siti Mohani Saad
Sembahyang sunat hari raya....semua masjid akan penuh dengan semua umat Islam dari pelbagai lapisan umur, dari semuda-mudanya hingga setua-tuanya. Bangga sekali aku lihat anak-anak kecil yang dibawa ibu ke masjid walaupun mereka tidak sebenarnya bersembahyang tetapi mereka mengikut apa yang orang dewasa buat dan yang menariknya mereka tidak membuat sebarang bising semasa ibadat sembahyang dijalankan Alhamdulillah. Tahniah kepada ibu bapa yang sanggup berusaha mendedahkan anak-anak kecil mereka ke jalan yang dituntut Allah.



Begitu juga, terdapat ramai golongan warga emas yang terpaksa bertongkat, dipimpin oleh sanak saudara dan ada juga yang berkerusi roda yang tidak mahu ketinggalan. Terlintas difikiran ku, kadang-kandang kita yang sihat walafiat dan mempunyai kudrat melaksanakan sembahyang sunat setahun sekali itu masih tidak berminat untuk menunaikannya tapi lihatlah mereka, kekurangan yang ada bukan satu halangan malah mereka lebih bersemangat. Sedih dan kekesalan ku rasakan, banyak kali juga aku tidak menunaikan sembahyang sunat ini, yang aku sendiri tidak tahu apa alasannya.

Kehadiran ku di Masjid Sungai Lokan tahun ini, seolah-olah membuka lembaran baru dalam pemikiran ku bagaimana nikmatnya dapat menunaikan sembahyang beramai-ramai berjumpa saudara mara dan teman taulan yang lama tak jumpa, maklumlah aku tidak tinggal di kampong. Aku berdoa akan terus terbuka hati aku untuk tidak mengabaikan sembahyang sunat Aidilfitri ini yang hanya akan kita tempuhi setahun sekali. InsyaAllah.


Ya Allah, berilah rahmat dan hidayah Mu kepada hamba mu yang lemah ini.

0 Responses