Siti Mohani Saad
Dalam sesebuah organisasi mesti ada kumpulan yang menentukan perjalanan pentadbiran organisasi itu agar lebih baik. Sering kali keputusan akan dibuat bersama semua golongan pengurusan dan kekadang bersama dengan semua kakitangan yang terlibat. Tetapi sering timbul tanda tanya, kenapa setelah keputusan dibuat, masih tidak dipatuhi oleh semua yang terlibat. Dimana letaknya tanggung jawab kita sebagai individu yang menganggotai organisasi tersebut.

Kenapa mesti ada pula orang lain yang perlu mengingati kita setiap saat, setiap hari akan perkara yang perlu dibuat atau diambil tindakan. Tidakkah kita mempunyai tanggung jawab untuk meneliti semula keputusan yang dibuat dan ikut sebagaimana yang sepatutnya. Kalau tidak setuju kenapa tidak dibawa berbincang Kenapa mesti memberontak secara diam? Lebih menyedihkan lagi sekiranya keadaan ini dilakukan sendiri oleh kumpulan yang tergolong dalam peringkat pengurusan, kumpulan yang sama-sama membuat keputusan.

Siapa pun kita dalam sesebuah organisasi itu, kita semua bertanggung jawab terhadapnya, samada kita baru bekerja ataupun telah lama bertugas. Yang menyedihkan lagi, perkara seumpama ini dilakukan oleh mereka yang telah lama bertugas yang sepatutnya menjadi teladan kepada pelapis-pelapis baru. Cuba kita renungkan, jika kita menjadikan sikap buruk ini satu amalan, apa pula implikasinya terhadap diri kita sendiri, rakan setugas, ketua kita dan jabatan kita.

Sudah sampai masanya kita menghapuskan tohmahan terhadap ketidak keberkesanan peranan kita sebagai kakitangan Kerajaan. Kalau masih ada lagi yang berkata negatif terhadap kita, perlukah kita melenting sedangkan kita sendiri sedar, setakat mana kita melaksanakan tanggung jawab yang telah diamanahkan.

Ini tidak, bila ada suara-suara sumbang yang mengatakan kakitangan kerajaan tidak efisyen, ohhhhh… kita kecil hati dan kecewa. PATUTKAH????


‘Don’t ask yourself what the world needs. Ask yourself what makes you come alive and then go do it. Because what the world needs is people who have come alive’ : Harold Thurman Whitman, Philosopher.
0 Responses