Siti Mohani Saad
Hari ini, 18 September 2008, kami semua berhimpun di auditorium untuk mendengar amanat YB Menteri Penerangan dalam perhimpunan bulanan. Ramai yang hadir, rakan-rakan daripada semua agensi di bawah Kementerian Penerangan.

Apa yang menarik dalam perhimpunan tersebut?? Aku amat terkejut bila YB Menteri bertanya 'adakah Kementerian Penerangan masih relevan?'. Ia buat aku tertanya-tanya maksud di sebaliknya, tapi bila YB memberi penerangan, terdetik di hati, memang patut soalan itu diajukan dalam keadaan sekarang. Kata YB kita perlu 'upgrade' diri kita agar kita akan terus menjadi relevan.


Aku ingin sentuh Jabatan yang aku anggotai. Matlamat asal kami adalah untuk menyampaikan maklumat dari pelbagai aspek untuk pengetahuan rakyat serta mengubah minda mereka ke arah yang lebih positif. Adakah peranan ini telah dilaksanakan dengan sempurna. Memang ya, tidak dapat dinafikan tetapi persoalannya adakah semua kita warga kerja jabatan melaksanakan amanat tersebut dengan ikhlas dan jujur.


Dalam situasi sekarang dimana maklumat disebar secara meluas, dengan pelbagai cara dan medium, peranan kita memang wajar dipersoalkan. Jika kita sama-sama tahu peranan kita dan iklas dalam tugasan melaksanakan amanah yang telah diberikan tentu kita tetap akan relevan sampai bila-bila.


Kita mesti berupaya menyampaikan segala maklumat demi untuk kepentingan rakyat, setia kepada pemimpin, serta terus menyedarkan rakyat, segala apa yang mereka nikmati sekarang adalah hasil daripada usaha berterusan pemimpin-pemimpin kita dalam menjamin kesejahteraan kita semua.


Sekiranya kita berterusan menjalankan tugas-tugas kita, pasti kita akan tetap relevan walau apa pun perkembangan yang ada dalam penyebaran maklumat. Tiada siapa yang boleh menggalas tanggung jawab ini sebagaimana yang kita lakukan.
1 Response
  1. Anonymous Says:

    Good if it starts at all