Siti Mohani Saad
Budaya kerja cemerlang!!!!!!!!!!!!!! Ayat keramat. Susah ke kita nak amalkan.

Tiap kali bermesyuarat dengan pihak atasan jabatan, kami sering diingatkan untuk memastikan semua kakitangan mematuhi budaya kerja yang baik dan cemerlang. Bekerja dengan jujur, ikhlas dan amanah. Datang pejabat tepat pada waktunya, tidak ponteng, bukannya datang punch in pagi, kemudian hilang dan datang semula untuk punch out bila tiba waktu balik. Jalankan setiap tugas yang diamanahkan.

Adakah semua ini hanya menjadi tugas ketua jabatan untuk memastikan semua kakitangan mematuhi semua peraturan ini. Apa tidak ada kah sikap tanggung jawab pada setiap individu yang telah diberikan kerja bergaji?

Pening juga kepala dibuatnya, banyak kerja yang perlu disiapkan di pejabat demi untuk memantapkan produktiviti tapi ditambah pula tugas untuk memantau di mana kakitangan berada sedangkan itu adalah tanggung jawab setiap individu yang bergelar pekerja.

Dimana letaknya rasa tanggung jawab kita, tak rasa bersalah ke dengan sikap negatif itu. Kalaulah ini berterusan siapa yang perlu di salahkan kalau prestasi jabatan terjejas. Adakah ini tanggung jawab satu pihak saja?

Dirasakan sebagai petugas tak kiralah dimana kita berkerja, tak kiralah apa pangkat kita, kita mesti bersikap bertanggung jawab, menjalankan amanah yang telah diberikan kepada kita serta sayangkan tempat kerja kita. Ini perlulah menjadi amalan kerana disitulah kita mendapat rezeki untuk menyara keluarga.

Kejayaan sesuatu jabatan atau agensi adalah tanggung jawab semua yang bergelar petugas, yang menganggotai jabatan itu. Bukannya tugas bos saja, atau tugas pekerja saja. Semuanya adalah satu pasukan. Kejayaan dan kegagalan adalah tanggung jawab bersama.

Cuba-cubalah kita renungkan.
0 Responses