Siti Mohani Saad
18 ogos yang lalu aku berkursus di Chennai, India selama 2 minggu. Kursus Training of Trainers yang keseluruhannya dibiayai oleh Radio Netherland Training Center, Hilversum, Netherland. Kursus bagus dan amat berkaitan dengan tugasan harian ku.

Tapi apa yang nak dikongsikan, pengalaman di Chennai. Amat menakjubkan dan amat bertentangan dengan apa persepsi ku sebelum ke sana. Chennai adalah destinasi pertama ku ke India walaupun aku sering beranggan untuk ke Kashmir, Ooty and Agra. Peminat filem hindustanlah katakan.

Penduduknya begitu ramai. Bas penuh seperti sardin, motosikal dan basikal banyak sekali begitu juga kereta dan auto (macam beca kita di sini tapi bermotor) dan tidak ketinggalan begitu ramai yang berjalan dan menunggu bas. Keadaan jalan raya terlalu bising, bagi kita di Malaysia kalau kita bunyikan hon di jalan raya dianggap biadap tetapi sebaliknya pula di sana. Bayangkan kalau kita berjam-jam di jalan raya...boleh tahan juga rasa bingit telinga ni. Mulanya aku terfikir bagaimana aku akan berada di sana selama 2 minggu. Tapi selepas tu seronok pula. Hidup mereka interesting dan dapat ku rasakan keseronokkan melihat mereka.

Walaupun jalan begitu sesak tapi tak nampak pun sebarang kemalangan dan kalau ada kemalangan kecil-kecil mereka biarkan je. Bayangkan kalau kita kat sini, sikit bergesel sikit pun dah boleh menyebabkan kesesakan jalan raya berjam-jam. Tapi kalaulah mereka juga bersikap begitu, tak tahulah macam mana keadaan di jalan raya disana.

Rakyatnya masih berpegang kepada tradisi, terutama wanitanya. Tak ternampak pun mereka memakai jean atau t shirt tetapi hanya sari dan salwar walaupun dikalangan anak gadis. Dapat dirasakan mereka terlalu lalu bangga dengan tradisi dan budaya mereka. Cuba kita tengok filem-filem mereka, biar filem hindi atau tamil, banyak tradisi dan budaya serta nilai-nilai hidup mereka yang dipaparkan.

Alangkah bangganya kalau kita dapat berbuat sebegitu.
0 Responses