Siti Mohani Saad
Ramadhan, bulan kita beramal biar dari segi rohani mahu pun jasmani. Bulan yang penuh keberkatan, bulan yang mengajar kita untuk bersabar dan menahan segala unsur negatif dalam diri kita. Tapi sedihkan bila kita lihat masih ada dikalangkan kita yang menganggap ramadhan sama seperti bulan-bulan yang lain.

Ramadhan juga bulan yang penuh ujian. Sabar kah kita dalam berbelanja. Tiga hari yang lalu, berada di KL atas urusan rasmi. Terpaksalah berbuka puasa kat luar. Bersama 2 kawan yang lain kami berbuka di sebuah restoran di pusat membeli belah terkemuka di KL.

Kelakar juga lihat masyarakat kita menunggu untuk berbuka puasa. Bila waktu menunjukkan 7.20 malam, masing-masing memandang antara mereka, takut nak mula berbuka. Dah masuk waktu ke belum dan masing-masing tersenyum tak pasti jam di tangan betul ke tidak. Salah seorang kawan ku terpaksa menalipon anaknya di UM nak tanya dah boleh berbuka ke. Tersenyum mereka yang berhampiran dengan meja kami melihat gelagat kawan yang satu ni tapi itu kira cara terbaiklah kan.

Alangkah baiknya kalau ada pihak restoran dapat memberitahu pelanggan, yang telah masuk waktu untuk berbuka, maklumlah pelanggan tak dapat nak pastikan kerana tidak dipasang radio atau pun TV untuk mendengar pengumuman masuknya waktu berbuka puasa.

Lagi satu yang menarik perhatian, banyaknya makanan yang diminta tapi bila selesai makan, masih banyak makanan di atas meja masing-masing yang tidak dapat dihabiskan. Membazir betul, itulah kita kan semasa bulan puasa ini semua rasa nak makan hingga lupa besar mana perut kita.

Ini memberi pengajaran, yang kita mestilah berpada-pada dan tidak membazir. Tak baik membuang rezeki.
0 Responses